چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا، معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان

حوزه / معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: مسجد می‌تواند در عرصه جنگ ترکیبی نقش آفرینی کند و بهترین پدافند را در برابر دسیسه‌های دشمن ایجادکند.

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، پیرامون اهمیت روز جهانی مسجد گفت: روز جهانی مسجد بهترین بهانه است برای تبیین جایگاه نقش و کارکردهای مسجد تراز اسلامی و البته تقدیر از همه کسانی که خدمت به جایگاه و نهاد مقدس مسجد می‌کنند.

جایگاه مسجد در صدر اسلام

وی ادامه داد: مسجد به عنوان تنها نهادی که توسط خود شارع مقدس اسلام بنا نهاده شد و به عنوان اولین بنایی است که همه آنچه حکومت اسلامی و نظام اسلامی به آن نیاز داشت در آن تدبیر می شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه مسجد از جایگاه بسیار ویژه ای در ادبیات حکمرانی اسلامی برخوردار است، اظهار کرد: نهاد اصلی حکمرانی اسلامی یا به عبارت دیگر دارالعماره و دارالحکومه اسلام در دوران حیات پیامبر اکرم (ص) از همان ابتدا در مسجد بوده است.

وی در ادامه به نمونه هایی از کارکرد مساجد در صدر اسلام اشاره کرد و افزود: درآن زمان وقتی مشکلی یا مسئله‌ای برای جامعه اسلام پیش می‌آمد فریاد می زدند الصلاة و مردم در نماز و مسجد گرد هم می‌آمدند، مشورت می‌کردند حول آن مسئله راه حل پیدا می‌کردند و برای حل مسائل جامعه خودشان در مسجدجمع می شدند.

حجت الاسلام احمد نیا اضافه کرد: حتی آموزش نیروهای نظامی اعزام به جبهه‌ها در مسجد بود، در گذشته دکه القضا را در داخل مسجد داشتیم همین نوع کارکرد در دوران امام علی (ع) در مساجد وجود داشت، علاوه بر آن بخشی از مسجد مکانی برای تفریح و شادمانی کودکان به همراه آموزش مسائل تربیتی برگزار می شد.

مسجد مکانی برای حل مسائل مردم جامعه اسلامی است

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه مسجد همواره مکانی برای حل همه مسائل مردم جامعه اسلامی که با آن مواجه می شدند بوده است، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال سپاه اسلام به هر شهر و مکانی که می رفت بعد از هجرت حضرت رسول (ص) اولین کاری که می‌کرد ساختن مسجد بود و اتفاقاً این یک سنت اصیل اسلامی بود که همه محلات، شهرها و روستاها باید دارای مسجد باشند.

حکومت امام زمان (عج) مسجد محور است

وی با اشاره به اینکه حکومت امام زمان (عج) مسجد محور اداره خواهد شد، افزود: امام باقر (ع) در این باره می‌فرمایند زمانی که حضرت حجت (عج) ظهور کنند مسجدی را در پشت کوفه بنا می‌کنند که هزار تا در دارد. این مسجد آن قدر وسیع خواهد بود که خانه‌های اهالی کوفه را به نهر کربلا متصل می‌کند.

حجت الاسلام احمد نیا در این باره اضافه کرد: در این روایت می‌فرمایند دارالعماره و دارالحکومه حضرت حجت (عج) همین مسجد کوفه خواهد بود، در روایت دیگری اسامی مساجد متعددی نام برده می شود که آنها مساجدی است که حضرت حجت (عج) با آنها جامعه را اداره می‌کنند از جمله مسجد سهله بیت المال مسلمین خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با بیان اینکه یکی از لوازم ظهور مسجد محوری است، تصریح کرد: باید مسجدی های ما، همسنگرهای مسجدی در دوران غیبت کبری تمرین کنند آموزش ببینند آماده باشند برای اینکه یک جامعه مسجد محور را رقم بزنند زیرا در حکومت حضرت حجت (عج) تمام شئونات جامعه دوباره مانند حکومت نبوی و حکومت علوی رقم خواهد خورد.

"سند نجم" نقشه جامع مساجد استان خراسان رضوی

وی با تأکید بر اینکه مسجد، محور اداره مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان است، خاطر نشان کرد: برای دست یابی به مسجد تراز اسلام سندی در این مرکز با عنوان سند نجم تدوین شده است نقشه جامعه مساجد است که برنامه آینده مساجد را در سه گام ترسیم کرده است.

حجت الاسلام احمدنیا درباره این سه گام توضیح داد: گام اول تحقق مسجد مطلوب، گام دوم تحقق مسجد جامع پرداز و گام سوم تحقق مسجد تمدن‌ساز است.

وی گفت: لازمه تحقق مسجد مطلوب این است که کارکردهای فراموش شده مسجد را دوباره برگرداند لذا مسجد در دو عرصه می تواند نقش ویژه‌ای را در جامعه ایفا کند و آن جایگاه نهادی و تربیتی مسجد است.

امام جماعت امام تمام مردم محل است/ امام جماعت نقش راهبری اسلامی در محله دارد

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که مسجد باید نهاد موثر در اداره فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلام از سطح محله باشد امام جماعت فقط امام مسجد و نمازگزاران مسجد نیست، بلکه امام جماعت امام تمام مردم محل است. تمام اقشار، سنین هر آن کسی که در آن محله است امام جماعت باید بر او امامت می کند باید نقش راهبری اسلامی را در آن محله بتواند ایفا کند.

مسجد تنها نمازخانه نیست

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز نقش نهادی مسجد به فراموشی سپرده شده است، ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از مساجدی که در سطح کشور شاهد هستیم مسجد جایگاه نهادی خود را ندارد نباید فراموش کنیم وجه افتراق و وجه تمایز اصلی مسجد از دیگر معابد در ادیان مختلف همین نکته است که مسجد تنها نمازخانه نیست البته تمام کارکردهای مسجد باید حول توحید رقم بخورد.

مسجد انسان تمدن ساز تربیت می کند

حجت الاسلام احمدنیا با اشاره به اهمیت تحقق کارکردهای مسجد گفت: باید مسجد بتواند محبت خدا را در دل مردم محله ایجاد کند اما مسجد فقط محل نماز نیست مسجد باید کارکردهای مختلف را تدبیر کند؛ نقش دیگر مسجد جایگاه تربیتی آن است باید کانون تربیت نیروی انسانی تمدن ساز باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با بیان اینکه شهدای انقلاب اسلامی طبق آمار رسمی بیش از ۹۶ درصدمستقیماً بچه‌های مسجد بودند، خاطرنشان کرد: در هیچ دانشگاه و مدرسه و مکان تربیتی نمی‌توان انسان در را ابعاد مختلف مانند فردمسجدی تربیت کند.

کارکردهای مسجد را باید احیا کرد

وی با تأکید بر اینکه کارکردهای مسجد را باید احیا کرد و پرورش داد و در گام بعدی جامعه پردازی کرد ادامه داد: در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با هدف احیای مسجد، ۲۳ تشکل مسجد محور دارد در این مساجد تلاش شده است که شئونات محله خود را مدیریت کند به عنوان مثال یکی از اتفاقات بسیار خوب که از سال ۱۳۹۹ به عنوان اولین بار در سطح کشور از مساجد مشهد مقدس آغاز شد افتتاح شعب همیار حل اختلاف بود که با حکم رسمی از دادگستری استان خراسان رضوی شروع به کار کرده است.

52 درصد پروندهای قضایی مشهد در مسجد به صلح انجامید

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با بیان اینکه بیش از ۵۲ درصد پرونده‌ها قضایی در مسجد به صلح انجامید افزود: امروز پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزند بیشتر در بیش از ۱۰۰ پایگاه فعالیت می کنند؛ یکی از دغدغه‌های مهمی که نظام اسلامی باآن روبرو است مسئله جمعیت است، اتفاقات بسیار خوبی در این پایگاه‌ها رخ داده است.

حجت الاسلام احمدنیا امروز بیش از ۴۰۰ مرکز نیکوکاری توانمندسازی و کارآفرینی در مساجد فعالیت می کنند، اضافه کرد: موضوع اشتغال یکی از مسائل بسیار مهم برای نوجوانان و جوانان ماست. در این پایگاه‌هایی علاوه بر استعدادیابی، آموزش و توانمندسازی نیز صورت می گیرد.

ایجاد 12 پایگاه زیست عفیفانه در مساجد مشهد

وی با اشاره به هفته جهانی مسجد به ایجاد 12 پایگاه زیست عفیفانه در این هفته در مساجد مشهد اشاره کرد و ادامه داد: زیست عفیفانه تنها به مسئله حجاب اختصاص ندارد بلکه سبک زندگی عفیفانه در محل این پایگاه ها آموزش داده می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مسجد با مردم ارتباط برقرار می کنند

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان ایجاد 13 پایگاه خدمت خانه ملت را از دیگر اقدامات این مرکز در مساجد مشهد خبر داد و در این باره گفت: این طرح از مشهد آغاز خواهد شد در این طرح مردم به راحتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارتباط برقرار می کنند، ایده‌های خود را نسبت به نهاد قانون گذار مجلس شورای اسلامی مطرح می کنند همچنین اگر مردم فکر می‌کنند خلاء قانونی در مسئله ای وجود دارد در این پایگاه می توانند با نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کنند.

حجت الاسلام احمدنیا با اشاره به اجرای طرح مسجد آمر خاطر نشان کرد: بر اساس اصل ۸ قانون اساسی در سه عرصه امر به معروف مردم به مردم، مردم به مسئولین و مسئولین به مردم، شهروندان می توانند نقش آفرینی داشته باشند.

اجرای طرح مسجد آمر در مساجد

وی دراین باره افزود: در قالب طرح مسجد آمر بیش از ۹۰ میز خدمت با حضور فرمانداران و روسای ادارات در مساجد اجرا شده است، بیش از ۳۰ میز قضایی با حضور مسئولان ارشد دادگستری استان خراسان رضوی در مساجد فعالیت می کنند، همچنین بیش از ۱۰۰ میز مشاوره حقوقی با همکاری مرکز وکلای دادگستری و بسیج حقوقدانان در مساجد برگزار شده است.

اجرای طرح شهید اصلانی با هدف مسئله شناسی در مساجد مشهد

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان به طرح شهید اصلانی با هدف مسئله شناسی توسط خود مسجدی ها اشاره کرد و در این باره توضیح داد: طرح شهید اصلانی تا به امروز در بیش از ۹۰ روستا و محله شهرستان مشهد مقدس مسئله شناسی شده است، راهکارهای حل مسئله توسط افراد در جلسات رسمی برای همه این محلات و روستاها در فرمانداری به ریاست معاونت استاندار و فرماندار شهرستان مشهد مقدس ارائه شده است و 438 مصوبه به همراه داشته است که به صورت رسمی به ادارات ابلاغ شده است.

حجت الاسلام احمدنیا با بیان اینکه تا به امروز به همت مسجدی ها و امامان جماعت بیش از ۴۰ درصد این مصوبات انجام شده است یادآور شد: امروز در مساجد استان‌های خراسان سعی کردیم همه آنچه انجام می دهیم بر اساس منظومه فکری امامین انقلاب باشه که منبعث از آیات و روایات است. طرح‌های ویژه‌ای که بر اجرای آن تاکید داریم.

طرح تبیان با شعار هر مسجد یک پایگاه قرآنی است

وی در ادامه به طرح تبیان با شعار هر مسجد یک پایگاه قرآنی اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری مرکز قرآن کریم حرم مطهر رضوی، اتحادیه موسسات قرآنی و جامعه قاریان قرآن کریم مشهد مقدس در حال برگزاری است بیش از ۸۰۰ پایگاه قرآن در سطح استان خراسان رضوی داریم.

حجت الاسلام احمدنیا با اشاره به طرح چهارشنبه‌های شهدایی در مساجد افزود: در همه مساجد به امور مربوط به شهدا و دفاع مقدس پرداخته می شود مانند خواندن یک خط وصیت نامه که باعث شود یک پیوند معناداری بین مخاطبان و شهدا برقرار شود شهدا بهترین الگوها برای نسل جوان هستند لذا تدوین دانشنامه دفاع مقدس اتفاق خوبی است که در مساجد افتاد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان در این باره توضیح داد: مساجدی که پیشینه دفاع مقدس دارند با اعزام محققان که در حال تدوین تاریخ دفاع مقدس هستند به این مساجد رجوع می کنند.

وی در ادامه این گفتگو با توجه به فرمایشات امامین انقلاب و انتظارات به حقی که آنها از جایگاه مسجد و ارکان مساجد دارند تصریح کرد: جایگاه خانه خدا بسیار جایگاه بلندی است اما ما به عنوان کسانی که توفیق خدمت به مسجد داریم باید سعی کنیم تا این عرصه را به جامعه خودمان برگردانیم.

مسجد محور مقاومت است

وی با اشاره به اینکه همان طور که امام خامنه ای می فرمایند مسجد فقط محل فلان مسئله فرهنگی یا اجتماعی نیست مسجد می‌تواند پایگاه همه کارهای نیک باشد در جای دیگری فرمودند مسجد عبارت است از هسته مقاومت افزود: مسجد می تواند هسته مقاومت فرهنگی اجتماعی حتی نظامی و امنیتی باشد همان طور که مقام معظم رهبری در این زمینه راهکار دادند.

حجت الاسلام احمدنیا ادامه داد: مسجد می‌تواند در عرصه جنگ ترکیبی نقش آفرینی کند و بهترین پدافند را در برابر دسیسه‌های دشمن ایجادکند امام خمینی (ره) در این باره فرمودند: اگر این مساجد به عنوان مراکز ستاد اسلام تقویت شوند ما ترسی از آمریکا و شوروی نداریم امام خمینی مسجد ستاد و مرکز به معنای مغز تفکر جامعه و مرکز فرماندهی بیان می کردند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان در پایان یادآورشد: امسال با توجه به اتفاقاتی که در فلسطین و غزه افتاد موضوع استکبار ستیزی همزمان با روز جهانی مسجد نسبت به سال های گذشته مهم تر است.

وی افزود: علت نامگذاری روز جهانی مسجد موضوع استکبار ستیزی بوده است سالگرد به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط رژیم غاصب صهیونیستی است. پس ما باید در روز جهانی مسجد با اقتدار، با همه قوا اتحاد امت اسلام و فرمان استکبار ستیزی را از جایگاه مقدس مسجد به جهان مخابره کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha